Closer. Bližšie. Vydavateľstvo Petit Press spúšťa nový projekt najmä pre mladých.
Closer bude uvoľnenejší, zábavnejší, bude sa venovať mladým, pričom si ale bude stále uvedomovať svoju spoločenskú zodpovednosť. A chce hlavne reflektovať témy, ktoré zaujímajú mladých.
"Je veľmi náročné vybudovať kvalitnú značku, ktorá bude autentická pre mladých. Ľahko prekuknú, keď niečo nie je skutočné a je to iba ďalší pokus na zarábanie peňazí," hovorí v rozhovore šéfredaktor Closeru Matúš Baňovič.
Verí však, že k textom si napokon nájdu cestu nie len mladí.
V rozhovore sa dočítate:
- Pre koho je Closer?
- Aké témy nájdete na Closer?
- Koho každého chce osloviť nový projekt?
- Čo je práve trendy medzi mladými?
- Koho sa oplatí sledovať na sociálnych sieťach?
Closer je nové lifestylové médium pre mladých. Prečo tento názov?
Úprimná odpoveď je, že sme sedeli s naším tímom a brainstormovali sme názov, ktorý by mohol sedieť. Padali tam rôzne názvy ako Svajpni a podobne, keď zrazu vypadlo z našej editorky, že Closer.
Tento názov priamo odkazuje na mladú cieľovú skupinu, lebo angličtina je prirodzený jazykový prostriedok mladých a infiltrovala sa do slovenčiny, aj keď sa nám to nemusí páčiť.
Takže je to zvučné, je to krátke a vyjadruje to aj to, že Closer ako médium chce byť bližšie k mladým, nie iba obrazne, ale aj doslova.
Čomu si sa venoval pred príchodom do Petit Pressu?
Po štúdiu žurnalistiky som išiel do RTVS, kde som robil redaktora spravodajstva. Čiže som bol na obraze, robil som živé vstupy, reportáže a všetko to, čo vidíte o siedmej večer v správach.
Potom mne a ďalším trom kolegom dali hodinovú výpoveď a odišiel som do týždenníka .týždeň, kde vtedy hľadali politického redaktora. Neskôr som začal robiť editora v Refresheri a skončil som tam ako šéfredaktor.
To znamená, že som mal na starosti obsahovú stratégiu, schvaľovanie tém, koordináciu redaktorov a editorov. Do Petit Pressu som prišiel v októbri minulého roka s úlohou vytvoriť projekt Closer.

Aký bol pre teba prechod zo žurnalistiky ktorú robí RTVS, respektíve .týždeň, na takú viac odľahčenú v Refresheri?
Do Refresheru som prišiel v čase, keď tam už bol ako konzultant môj bývalý šéf z RTVS Lukáš Diko. Nastavil nejaké procesy, ktoré sme sa potom snažili dodržiavať. Ja som tiež prispel svojou troškou a myslím si, že sa nám v konečnom dôsledku podarilo zaviesť žurnalistické pravidlá.
Žánrovo nevidím až taký rozdiel medzi spravodajstvom a lifestyleom. Novinárske pravidlá sú stále rovnaké, iba sa uplatňujú na iný druh obsahu.
Akým žánrom sa bude venovať Closer?
Closer chce priniesť kvalitný lifestyle. Nebudú to krátke, jednoduché novinky a články zo sveta showbiznisu. Budú to články s pridanou hodnotou. Poviem príklad.
Kolega Edo Starkbauer navštívil okresy s najnižšou nezamestnanosťou na Slovensku a pýtal sa mladých, ako vidia svoju budúcnosť. Vidia svoju budúcnosť v týchto okresoch? Alebo ju vidia v Bratislave? Či v zahraničí?
Closer má mať tri hlavné zložky: zábava, informácia a inšpirácia.
Closer si nepredstavuj ako nejakého mladšieho súrodenca denníka SME. Closer bude uvoľnenejší, zábavnejší, bude sa venovať mladým, pričom si ale bude stále uvedomovať svoju spoločenskú zodpovednosť. A chce hlavne reflektovať témy, ktoré zaujímajú mladých.
Bude sa Closer venovať aj vzťahom a sexu? Tradičné médiá sa týmto témam často vyhýbajú.
Bude sa venovať aj sexu, sexuálnej výchove či sexuálnemu zdraviu. Tieto témy patria presne na portál, ktorý chce byť bližšie svojim čitateľom. Keby sme ich vynechali, nebolo by to autentické, lebo to predsa riešime všetci.
Vieme, že terajších tínedžerov musia médiá a značky zaujať do troch sekúnd, lebo jednoducho budú scrollovať ďalej. Myslíš si, že mladí vydržia čítať články, ktoré budú na Closeri?
Je to odstupňované. Chceme byť na všetkých sociálnych platformách. Budeme prispôsobovať obsah tak, aby bol zrozumiteľný a konzumovateľný pre každého.
Samozrejme, všetko bude vychádzať z nejakého článku. Ale budeme aj na Instagrame, TikToku a ďalších platformách.
Nájdeš u nás napríklad článok, ako si správne vyplniť Tinder profil. Väčšina mladých sa teraz zoznamuje cez Tinder alebo podobné aplikácie a majú normálne vzťahy, ktoré vznikli online.
Bude to dlhší článok, ale potom uverejníme jeho časti aj na Instagrame v podobe carousel, kde si ho človek rýchlejšie prečíta. Pripravíme k tomu aj video anketu. Na reelsko a TikTok, na také formáty, ktoré poznajú mladí práve zo sociálnych sietí.
Veľmi si uvedomujeme, že attention span (pozornosť, pozn. red.) mladého človeka je veľmi krátky.
Dá sa podľa teba charakterizovať, kto sú súčasní slovenskí mladí?
Nie som síce sociológ, ale skúsim nejaké moje osobné pozorovanie.
Mladý človek sa zaujíma o dianie okolo seba, ktoré sa ho ale dotýka cez sociálne siete. Nepozrie si správy, neprečíta si noviny a nepríde na web. Všetky informácie, ktoré dostáva, dostáva zo sociálnych sietí.
Je iba na nás, aby sme mu podali tie informácie, ktoré chceme, aby sa k nemu dostali. Lebo keď mu ich nedáme my, tak sa k nemu dostanú inak.
Žijeme v takej dobe, kde vzory pre mladých zabŕdajú jemne a niekedy aj menej jemne do konšpirácií. Túto rétoriku potom preberajú. Veľmi jednoducho, tak ako je celá spoločnosť rozdelená, tak sú rozdelení aj mladí ľudia.
Sú aj homofóbni, transfóbni a rasistickí a sú tiež takí, ktorí majú liberálnejšie hodnoty. To však platí o celej spoločnosti.
Čo sú podľa teba problémy, ktoré súčasní mladí riešia? Majú vôbec nejaké problémy?
Nemyslím, že majú nejaké nové problémy. Riešia to, čo každý jeden mladý človek a je úplne jedno, aká je doba. Či sú to 80., 90. alebo 2000. roky, každý jeden mladý človek v istom momente narazí na to, že staršia generácia mu nerozumie.
Čo je možno iné, najmladšia generácia sa už narodila s telefónom v ruke a majú extrémne FOMO. (Fear of missing out / Strach z toho, že mi niečo ujde, pozn. red.)
Stále potrebujú vedieť, čo sa deje. Neexistuje, aby moji kamaráti mali telefón, alebo boli na Instagrame a ja nie. Lebo k nim automaticky už nepatrím. A ja potrebujem niekam patriť.
Myslíš, že je niečo, čo spája túto generáciu, alebo je to tak roztrieštené, že ich proste nespája vôbec nič?
Neviem, či si na to trúfam odpovedať. Povrchne by som povedal, že ich nespája nič. Úprimne, nemyslím si napríklad, že všetci mladí riešia klimatickú krízu. Možno pár mladých ľudí to naozaj intenzívne rieši. A potom je tu podľa mňa veľká skupina, ktorá to vôbec nerieši.
Čo ich spája je asi len to, že chcú byť videní a počutí. Nemusia byť vyslovene influencermi, ale skrátka chcú byť na sieti. Lebo keď tam nie sú, akoby ani neexistovali. Existujú aj výnimky, ale tých je podľa mňa iba minimálne percento.

Má podľa teba zmysel zakladať webový portál, keď mladí fičia na apkách?
Uvedomujem si, že mladí ľudia sú na apkách. Naozaj si nemyslím, že si teraz stiahnu aplikáciu SME. Preto chcem, aby mal Closer silný Instagram, TikTok a ostatné sociálne siete.
Ale je veľmi náročné vybudovať kvalitnú značku, ktorá bude autentická pre mladých. Ľahko prekuknú, keď niečo nie je skutočné a je to iba ďalší pokus na zarábanie peňazí. Budeme sa snažiť vybudovať autentickú značku, ktorej budú naozaj dôverovať a ktorá im bude rozumieť.
Preto sú v našom tíme zamestnaní mladí ľudia, aby mladí písali pre mladých a nie 40-roční sa snažili pochopiť, o čo mladým teraz ide.
Keď teda hovoríš o mladej redakcii, aký je priemerný vek redaktora Closer?
Niečo medzi 25-26 rokov.
Keď príde na Closer niekto, kto nespadá do cieľovej skupiny, bude vôbec rozumieť, o čom píšete?
To, že máme nejakú primárnu cieľovku neznamená, že si tam niečo nenájde každý. Napríklad reportáž o tom, ako žijú mladí v okresoch s vysokou nezamestnanosťou, si bude chcieť prečítať aj niekto starší, aby sa zamyslel nad tým, či dokáže nejakým spôsobom pomôcť tomu regiónu. Skrátka vybudovať niečo pre mladých, aby tam zostali.

Alebo napríklad text o tom, že LEGO dokáže byť aj investícia či o Slovákoch a Slovenkách, ktorí žijú na Sicílii, na Maledivách a v iných krajinách. To nie je iba pre mladých, to je pre všetkých.
Čo teraz fičí medzi mladými?
Môžem ti povedať mojich najobľúbenejších interpretov, ktorí patria k novej generácii slovenského rapu. Porsche Boy & WEN a SIMILIVINLIFE. Aj starší raperi by sa mohli učiť nejakej tej novej lyrike a novému skladaniu barov, tak ako to robia títo.

Predstav si, že som posledný pol rok nebol na žiadnej sociálnej sieti. Aké sú súčasné trendy?
Kde? Na Instagrame? Na TikToku? Tá trendovosť je teraz strašne rýchla. V obliekaní napríklad naposledy trendovala Mob wife. Čo presne to je, si prečítajte v novom článku na Closeri.
Kto sú ľudia, ktorých sa podľa teba oplatí sledovať na sociálnych sieťach?
Okrem už spomenutých raperov je to napríklad aj Katežinka, s ktorou už na Closeri vyšiel rozhovor. Tá je iba na začiatku svojej influencerskej kariéry. Ľudia sa vedia veľmi dobre stotožniť s tým, čo robí.
Spolupracuje s Jovinečkom, ktorý je ďalší taký trendový influencer momentálne na TikToku a na Instagrame.

Čo si myslíš o súčasnom BuzzFeede, ktorý bol priekopníkom moderného digitálneho portálu?
Myslím si, že kľúčom ku kvalitnému lifestylu, aj ku kvalitnej žurnalistike pre mladých, je predplatné. Vytvoriť si komunitu okolo seba a mať predplatné. Neviem o tom, že by mal BuzzFeed predplatné. Hoci vyhrali novinárske ceny, majú aj Pulitzerovu cenu, tak im to nestačilo.
Už nemajú ani spravodajskú redakciu.
Nemajú redakciu, lebo nemajú peniaze. Áno boli priekopníkom, ale myslím, že je prekonaný koncept listiclov (článko-zoznamov, pozn. red.) a kvízov. Lebo to všetko, v ešte rýchlejšej forme, dostane mladý človek priamo na Instagrame a cez rôzne iné platformy. Nemá zmysel ísť na BuzzFeed.
Myslíš, že s predplatným má Closer šancu u mladých?
Predplatné musí byť súčasťou médií pre mladých. Oni sú predsa naučení platiť si za služby. Je, samozrejme, otázka, akú službu im dáš a či je dostatočne kvalitná, aby si za ňu zaplatili. Keď si ale vedia zaplatiť tých sedem eur za Spotify, tak si vedia zaplatiť aj 4 eurá za kvalitné predplatné, keď ich bude baviť čítať alebo sledovať.
Matúš Baňovič (33)
Fanúšik amerického futbalu, ktorý si však nevie pozrieť ani jeden zápas naživo, lebo nemá rád napätie. Vyštudoval žurnalistiku na Univerzite Komenského v Bratislave. V spravodajstve RTVS sa naučil stáť a rozprávať do kamery, v časopise .týždeň zas písať analytické texty o slovenskej politike (a prepísať celý diel Pod lampou). Aby toho nebolo málo, tak prešiel do portálu pre modernú generáciu - do Refresheru, kde už čítal texty iných a schvaľoval témy. Bol tam do roku 2023 ako šéfredaktor. Teraz má na starosti Closer.